|
ФИЛМ
|
„Природата всичко може!“Мишел дьо МонтенКогато нещата вървят зле, те просто вървят зле. Тази фатална равносметка се отнася с пълна сила за Сан Франциско. Едва стъпил на крака, след като Годзила изпотроши доста от световноизвестните му туристически обекти, градът-герой трябва да понесе нов, опустошителен и съкрушаващ удар от несправедливата съдба. Този път става дума за разлома Сан Андреас, който е реална заплаха и дамоклев меч висящ над главата на най-богатия американски щат.За разлика от почти всички филми-катастрофи, в този случай въпросът по отношение на свличането на земните пластове в Калифорния не е „ако“ или „дали“, а „кога?“. „Сан Андреас“ е сеизмичен разказ за това, което ще се случи, „когато“. Кутсуз работа!“, би възкликнал изключително печеният пилот на хеликоптер Рей Гейнс, член на митичната пожарникарска служба на Лос Анджелис и човек, за когото смъртната опасност е рутинно ежедневие. Най-скъпо платеният актьор на Холивуд (50 милиона долара годишно) Дуейн Джонсън отново е на екрана в апокалиптичното платно на режисьора Брад Пейтън. Нарочно не споменавам прякора му „Скалата“, от уважение към таланта му, работливостта му и размера на бицепсите му, които оправдават въвеждането на триизмерното изображение в киното.Главният персонаж започва ден, отбелязващ една от най-ниските точки на личния му живот – жена му Ема (Карла Гуджино) е приготвила за подпис документите за развод, а дъщеря му Блейк (Александра Дадарио) се готви да последва майка си в Сан Франциско. Още повече, че доведеният й баща е, невероятно богат и почти толкова отблъскващ. И точно в този ден, земята се разтреперва.„Сан Андреас“ е безспорно сред най-сполучливите представители на жанра „филм-катастрофа“. А това е изключително богата и благодатна филмова зона, изградила своите схеми и стереотипи. Кинофеновете без затруднение ще запълнят въпросника със заглавия за сеизми, торнадо, вулкани, бури, цунами, екологични катастрофи, метеоритни заплахи, технологични, самолетни и ядрени инциденти, корабокрушения, пожари, епидемии и нашествия от марсианци. Ако френският философ, цитиран в началото на този текст, живееше днес, той би се замислил дали да не добави „цифровите технологии“ към „природата“.Зрелището е шеметно, красноречиво доказателство за творческа изобретателност и пълен контрол над пикселите. Сценарият е разработка на класическата тема „Природното бедствие като фактор за укрепване на семейната клетка“ и предлага варианти, в които населението на Сан Франциско оцеляло в развалините на падащите небостъргачи, е обречено, с малки изключения, на удавяне.Голяма част от репликите се изчерпват с „Боже, мой!“ и „Гледай, гледай!“ И зрителят не може да не гледа, защото гледката е хипнотична и единствената му инстинктивна реакция би могла да се обобщи с „Не може да бъде!“.Авторите са добавили и паралелна сюжетна линия, в която един сеизмолог (Пол Джамати) дава изчерпателно интервю на телевизионна журналистка, която бълва въпроси. Тази научна част добавя към филма елемента „автентичност“, за да превърне фикцията в почти документален поглед към деня, когато земята ще трепне. Разказът поддържа динамично темпо и периодично дава кратка почивка на зрителя от силно впечатляващите пейзажи.Филмът може да се разглежда и като подробно аудио-визуално напътствие „Какво да се прави в случай на природно бедствие?“. За режисьора Брад Пейтън „Сан Андреас“ е успешен дебют в суперпродукция от този мащаб и той авторитетно се намества до всепризнатия експерт в тази специфична област - Роланд Емерих. Едва ли някой ще оспори, че киното е мощен идеологически лост в услуга на този, който успее да си служи с него. Убеден съм, че брокерските асоциации няма да погледнат на „Сан Андреас“ с добро око, тъй като са налице всички условия за временна криза на пазара на имоти в тази част на Калифорния.В случая не става дума за обичайно фикционално холивудско опустошение а, подобно на „Челюсти“, за реална опасност, вдъхновила апокалиптичната история. И въпреки финала-апотеоз просмукан от патриотизъм и оптимизъм, „Сан Андреас“ не може да не раздруса всеки потенциален кандидат за недвижима собственост в региона. А за зрителя, остава удоволствието от двучасовото триизмерно визуално наслаждение. ... още »
|
|
|
ГОРЕЩА ТЕМА
|
Приключи 68-то издание на филмовия фестивал в Кан. Воденото от Итън Коен и Джоел Коен тазгодишно жури разкри имената на победителите и с награди бяха удостоени заглавия от Мексико, Съединенете щати, Гърция, Франция, Китай, Тайван и Унгария.Режисираната от Жак Одиар криминална лента "Dheepan" получи най-високото отличие на фестивала, "Златната палма", а звездата от "Кошмари на Елм Стийт" и "Мъжете, които мразеха жените" Руни Мара бе наградена за изпълнението си в драмата на Тод Хейнс "Керъл" ("Carol").Голямата награда на фестивала (Grand Prize) беше присъдена на драматичната лента за Холокоста "Синът на Саул" ("Son of Saul"), а победител в категорията "Най-добър режисьор" се оказа китаеца Ху Ксияо-Ксиен.Ето и списъкът с победителите:Златна палма - "Dheepan" (режисьор Жак Одиар)Голямата награда на фестивала (Grand Prize) - "Синът на Саул" (режисьор Ласло Немес)Най-добър режисьор - Ху Ксияо-Ксиен ("The Assassin" - "Убиецът")Най-добър актьор - Винсент Линдон ("The Measure of a Man")Най-добра актриса - Руни Мара ("Керъл")Най-добър сценарий - Мишел Франко ("Chronic")Награда "Camera d'Or" за късометражен филм - "Waves '98" ("Вълни '98); режисьор Ели ДагърНаграда на журито - "Омарът" ("The Lobster"); режисьор Йоргос Лантимос ... още »
|
|
|
ФИЛМ
|
Създателят на "Гладиатор" и "Пришълецът" Ридли Скот продължава да бъде един от най-активните режисьори в света на киното. Веднага след като приключи с работата си по миналогодишния библейски епос "Изход: Богове и царе" неуморния Скот насочи вниманието си към научнофантастичния трилър "Марсианецът" ("The Martian").Описван като комбинация между "Робинзон Крузо", "Гравитация" и "Корабокрушенецът", филма черпи вдъхновение от успешния едноименен роман на писателя Анди Уиър, а за изпълнител на главната мъжка роля беше избран носителя на "Оскар" Мат Деймън.За филма и рекламата отпуснат бюджет от над 150 милиона долара и очакванията са, че именно това ще бъде един от тазгодишните хитове на 20th Century Fox. Българската и световна премиера на филма ще се състои в края на месец ноември, a малко по-рано днес от студиото дадоха и официален старт на рекламната кампания.Чрез сайта на списание Empire от Fox разпространиха първите официални снимки от "Марсианецът", на които се вижда преобразения в ролята на астронавт Мат Деймън и част от пустинния пейзаж на планетата Марс.Деймън играе ролята на Марк Уейтни - един от най-добрите астронавти на НАСА, който е изпратен на важна изследователска мисия до Марс. Но след изненадващо силна буря и серия от неочаквания събития Марк е изоставен на червената планета от своя екипаж. Останал съвсем сам в невъзможна за живеене среда той прави всичко възможно да се свърже отново с НАСА и своите колеги.За Мат Деймън това е втори филмов проект (след "Интерстелар") в който той играе ролята на астронавт. Освен него във високобюджетната продукция участват още Джесика Частейн, Кристен Уиг, Чиуетел Еджиофор, Джеф Даниълс, Кейт Мара, Себaстиан Стан, Шон Бийн и Майкъл Пеня.Ридли Скот за филма: "Всяка история за оцеляването е пленителна. За мен това е "Робинзон Крузо" на 21-ви век."За Скот "Марсианецът" е трети филмов проект на космическа тематика след небезизвестните "Пришълецът" и "Прометей". Освен режисьор, 77-годишния ветеран е също така и продуцент на лентата, в партньорство с Майкъл Шейфър ("Зрителна измама") и Саймън Кинбърг ("Х-Мен"). Адаптираният сценарий е дело на Дрю Годарт ("Хижа в гората").Българската премиера на "Марсианецът" ще се състои на 27-ми ноември, 2015-та година. ... още »
|
|
|
ФИЛМ
|
Драмата „Паулина” (“Paulina”) на аржентинския режисьор Сантиаго Митре получи най-високото отличие в програмата Седмица на критиката в Кан миналата седмица.Копродукцията между Аржентина, Бразилия и Франция, продуцирана и от Валтер Салес („Мотоциклетните дневници”), разказва за учителката Паулина, която е изнасилена от свои бъдещи ученици. В Седмицата на критиката се състезават само първи и втори филми на режисьори. От в-к Глобо ... още »
|
|
|
ФИЛМ
|
Във филма „Жертва на пешка” („Pawn Sacrifice”) Тоби Магуайър е в ролята на гросмайстора Боби Фишер, който е изобразен на първия плакат на многоочакваната драма на режисьора Ед Зуик.Сценарият проследява участието на Фишер в турнира за световната титла по шах през 1972 г. заедно с руския му съперник Борис Спаски (Лив Шрайбър), който се превръща в политическа надпревара между САЩ и Русия в рамките на Студената война.По същото време Фишер започва да страда от психични проблеми. „Жертва на пешка” беше показан миналата година на фестивала в Торонто, но все още не е тръгнал в киносалоните. ... още »
|
|
|
ФИЛМ
|
Режисьорката на „Персеполис” Мариане Сатрапи ще режисира „Невероятното пътешествие на факира, който се заклещи в гардероб от Икеа” („The Extraordinary Journey Of The Fakir Who Got Trapped In An Ikea Wardrobe”). Това е екранизация на едноименния роман на Ромен Пуертолас, а Люк Боси е написал сценария за филма.Според анотацията на романа, Аджаташатру Лаваш Пател (който ще бъде изигран от индиеца Дхануш) има една мечта: да си купи най-новия модел легло за факири, който ИКЕА е пуснала на пазара.Приятелите и почитателите му в Индия успяват да съберат пари за самолетен билет до Франция, където има магазини на шведската верига. Аджаташатру попада в Париж с взет назаем копринен костюм и една-единствена банкнота от 100 евро, отпечатана от неговия братовчед и помощник във всички измами.И тъй като тя му е нужна, за да си купи леглото от пирони, находчивият индиец решава да пренощува в ИКЕА. Скрива се в един гардероб, но същата вечер тази мостра е транспортирана в Лондон. От там Аджаташатру попада в Барселона, след това в Рим и после в Триполи. По време на невероятното си пътешествие той вижда разтърсващи неща, за които не е подозирал, и среща хора, които го променят завинаги. ... още »
|
|
|
ФИЛМ
|
Роджър Дийкинс, който има 12 номинации за „Оскар” в кариерата си, ще работи отново с режисьора Дени Вилньов след „Затворници” и „Сикарио” – този път по продължението на култовия „Блейд рънър” или „Ловец на хуманоиди”.Дийкинс беше в Кан, където получи наградата на името на Пиер Анженю за постижения в операторската работа.Очаква се снимките да започнат следващото лято, а сценарият вече е написан от Хамптън Фанчър и Майкъл Грийн по идея на Ридли Скот и Фанчнър. Както знаете, Харисън Форд ще се завърне в ролята си от култовия филм от 1982 г., а Райън Гослинг води преговори да застане редом до него. ... още »
|
|
|
АРТИСТ
|
Актрисата Ева Мендес пусна в Инстаграм първото си селфи. То обаче има за цел да събере пари за болния от рак Андрю Уилсън Ратън, който е на годинка и половина. 41-годишната актриса е взела присърце борбата на родителите на Андрю за набиране на средства, защото и брат й Карлос страда от същото заболяване. „Това е първото ми селфи и то е посветено на чудесна кауза – написа Мендес. – Благодаря на всички, които подкрепят Андрю и семейството му. Нека заедно помогнем на семейството да осигури на детето необходимото му лечение.” Актрисата, която е майка на 9-месечната Есмералда, сложи снимка и на малкия Андрю в своята страница. ... още »
|
|